מה זה סמפלים ואיך משתמשים עם סמפלים בהפקת מוזיקה?

מפיק מוזיקלי
למה מפיק מוזיקלי צריך להשתמש בסמפלים ודגימות מוכנות?
5 באוגוסט 2020
לאילו שירים יש סימפולים מוכרים
לאילו שירים יש סימפולים מוכרים?
11 באפריל 2022

סימפולים בהפקה מוזיקלית

המוזיקה בוערת בדם האנושי מאז ומעולם, הצורך ליצור ולייצר אומנות ומוזיקה בפרט היא משהו שהוא אינסטינקט בסיסי שקיים מאז שהאדם קיים. ואכן המוזיקה ק הלכה והתפתחה לאורך השנים, הבלוז התפתח ואז הגיעו להקות קצב בשנות השישים שהבולטות בהן היו להקת החיפושיות.

מעבר לכך שהחיפושיות הפכו לתופעה בינלאומית הם גם היו פורצי דרך בכל הקשור לאיך בכלל מקליטים להקת רוק ברמה גבוהה. הלהקה הקליטה את הלהיטים שלה על 4 ערוצים מה שהיה מאוד מהפכני לאותה תקופה שבה הקליטו את כל הנגנים על ערוץ אחד שגם חייב אותם להקליט כולם ביחד ולנגן באופן מושלם ומסונכרן עד שיוצאת הקלטה טובה שניתן להשתמש בה.

מאז שנות השישים העולם התקדם בצורה מדהימה אם נמשיך לטייל הלאה בשנים נגיע לשנות השבעים שהצטיינה ברוק כבד ובמקביל בדיסקו שנים מגוונות ביותר, ולאחר מכן שנות השמונים שבהן כבר המהפכה התחילה לתפוס צעדים משמעותיים יותר.

באותה תקופה כבר החלו ניסיונות לעשות מוזיקה המיוצרת על ידי אלקטרוניקה וגם החלו נגיעות מסוימות של מה שעומד להגיע ולשלוט על העולם שהכירו עד אז. 

שנות השמונים היא התקופה בה החל באמת המהפך הדיגיטלי, המוזיקה התחילה להיות הרבה יותר אלקטרונית ממוחשבת והאפשרויות ליצירת מוזיקה החלו להיות כמעט בלתי מוגבלות. באותן שנים החל גם גל חדש של מוזיקה ניסיונית שנבעה מתוך כך שהאפשרות ליצור מוזיקה דיגיטלית הפכה זמינה החלו אומנים לנסות וליצור מוזיקה בצורה שונה ממה שהיינו רגילים.  

שנות התשעים והולדתו של הסימפול

סוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים זוהי התקופה שבה החלו לסמפל צלילים ושירים, זה קרה בעיקר בגלל ההתפתחות של מוזיקת ההיפ הופ שבה השתמשו הרבה מאוד בסמפלים.

אם נעצור רגע ונתהה מה זה בכלל סמפל ומה השימוש שלו, היתרונות שניתן להפיק על ידי שימוש בסימפולים למוסיקה, ובכן סמפל זוהי דגימה של צלילים, זה יכול להיות כמה שניות של מקצב תופים או גיטרה, זה גם יכול להיות משפט מתוך שיר או אפילו משפט של קריין החדשות. 

עכשיו תלכו ותקשיבו למוזיקת היפ הופ מתחילת שנות התשעים ותבינו בדיוק על מה מדובר, כמעט כל הקצבים והמוזיקה שלהם מאותה תקופה וזה גם תקף לגבי היום מבוססים על סימפולים, כך שאם תסתכלו על תחילת שנות התשעים ועל היום תוכלו להבין כמה התקדמות הייתה בנושא.

היתרונות שתוכלו להפיק על ידי שימוש בסמפלים בהפקה מוזיקלית 

מי שעוסק במוזיקה מבין את המהות של ההפקה ושל מה צריך כדי לייצר שיר או מנגינה מוצלחת, אם פעם היה כדי להקליט היה נדרש להקה שלמה שבנויה ממספר רב של נגנים אז היום הטכנולוגיה מאפשרת לנו להקליט לבד את כולם בלי בעיות ובלי שבאמת מישהו מהם צריך להגיע אפילו.

דיברנו על שנות התשעים בהן השימוש בסמפל הפך לפופולרי ביותר זה קרה בעיקר בשל העובדה שאז הטכנולוגיה החלה לתפוס תאוצה בכל הנוגע למוזיקה דיגיטלית. כיום המצב הוא כמעט בלי שליטה הטכנולוגיה פשוט טסה קדימה והאפשרויות שלנו הפכו לכמעט בלתי מוגבלות.

כמעט כל טכנאי באולפן הקלטות משתמש בסימפולים כדי ליצור או להוסיף למוזיקה עוד גוון או מימד, זה יכול להיות שכפול של הקול שלכם שחוזר על עצמו לאורך השיר או אולי מקצב תופים מעניין משנכנס מדי פעם. בגדול ככל שתהיו יותר יצירתיים תוכלו להפיק יותר סימפולים מעניינים שרק יכולים להפוך את השיר או המנגינה מסתם ללהיט הבא. 

חנות לקניית סמפלים

אז דיברנו על היתרונות של שימוש בסמפלים , אם פעם המוזיקאים היו מייצרים לעצמם סימפולים שהשתמשו בהם למוזיקה שלהם אז היום התחום כל כך התפתח שאתם יכולים פשוט להיכנס לאינטרנט לרשום חנות לקניית סמפלים ותוכלו למצוא און ליין חנויות אשר מוכרות סמפלים.

בדרך כלל תמצאו חבילות שלמות של סאונדים למשל סימפולים של כלי הקשה ברור שלא תקנו רק תוף אחד או מצילה אלא את כל הסט כך גם המחיר יהיה זול יותר וכמובן התמור תגדל בהתאם.

לאחר הקנייה של הסמפלים אתם תקבלו קישור המכיל את חבילת הסאונדים שרכשתם בקובץ זיפ מכווץ שתוכלו לפתוח במחשב שלכם. לאחר שהקבצים אצלכם זה כבר תלוי בכם ובדרך בה אתם עובדים אך אתם יכולים פשוט להעלות את הקבצים לתוכנת העריכה בה אתם עובדים ולהתחיל לייצר מוזיקה 

לסיכום:

מוזיקה זה דבר כיף ומהנה בעיקר ליצור אותה, כיום אתם כבר לא חייבים להיות נגני על כדי לייצר מוזיקה או לכתוב שיר, אחד הגורמים שהפכו את המצב הזה לאפשרי הוא הסמפל שנכנס לחיינו באופן משמעותי בשנות התשעים כאשר המוזיקה החלה להיות גם דיגיטלית. 

שימוש בסמפלים כיום הוא פופולרי ביותר וניתן לשמוע אותם משולבים גם במוזיקה של האומנים הגדולים בעולם, ואף יותר מזה ישנם שירים שלמים שבנויים אך ורק מסימפולים שונים שיחדיו יוצרים את המנגינה או השיר.

אתם יכולים לייצר את הסמפלים שלכם לבד אך את זה תוכלו לעשות אם אתם בעלי ניסיון בתחום ובכל מקרה אתם יכולים לעשות לעצמכם חיים קלים ופשוט לרכוש חבילות של סמפלים מוכנים אותם תוכלו לרכוש בחנויות ברשת.

Samples
Samples
אתר Samples הוקם במטרה לספק למפיקים ויוצרי מוזיקה ספריות סאונד איכותיות ותיקיות סמפלים מקצועיים שאיתם הם יכולים להשתמש בהפקה שלהם ולשדרג אותה.

Comments are closed.

דילוג לתוכן